Természettudományi és Műszaki Alaptárgyi Központ (TMAK) kialakítása
A Természettudományi és Műszaki Alaptárgyi Központ kialakításával az alaptárgyi gyakorlati képzés feltételeit javítjuk. A műszaki természettudományi képzési területhez tartozó alap-tárgyak labor, szertár és műhelygondjai megoldódnak, hatékonyabbá válik az oktatás, a kutatási tevékenység.
A zsúfoltság csökkentésével a képzési körülmények javulnak, az informatikai épületben hely szabadul fel elsősorban hallgatói mérőlaborok és oktatói kutatólaborok részére (későbbi fejlesztések lehetnek). A beruházás során 5 kutatói munkahely létesül. A szakmai felkészítés színvonala a hallgatók intézményválasztását pozitívan befolyásolja.
A TMAK kialakításával célunk a gyakorlati képzés feltételeinek javítása, a kis létszámú csoportokban gyakorlatorientált laboratóriumi foglalkozások biztosítása, az oktatói labor kialakításával a kutató- és fejlesztőmunka feltételeinek javítása.
A természettudományi alapképzési területhez tartozó alapozó tárgyak labor, szertár és műhely igénye megoldódik, hatékonyabbá válik a Természet- és Műszaki Alaptárgyi Központ innovációs tevékenysége. A zsúfoltság csökkentésével a képzési körülmények javulnak, hely szabadul fel – elsősorban hallgatói mérőlaborok és oktatói kutatólaborok részére – az Informatikai Intézetben, továbbá TMAK-ban öt kutatói munkahelyet is kialakítunk.
A központ nagyobbik része jelenleg az Informatikai Intézet épületegységében működik, ahol nem áll rendelkezésre a fizika és műszaki alaptárgyak oktatáshoz megfelelő felszereltségű bemutatóterem.
A GAMF Kar 3. sz. épületében, a Természettudományi és Műszaki Alaptárgyi Központban a Matematika és a Fizika Szakcsoportokat helyezzük el, emellett oktatási demonstrációs termeket alakítunk ki.
A tervezett funkciók:
Funkció | Tervezett elhelyezés |
vezetői szoba, titkárság | 30 m² |
tanári szobák 20 oktató részére | 170 m² |
kutatólaboratóriumok | 50 m² |
hallgatói mérőlaborok | 70 m² |
szertár, műhely | 20 m² |
összesen | 340 m² |
A Természettudományi és Műszaki Alaptárgyi Központban kialakított hallgatói laborban alapvető műszaki és fizikai mérésekre, adatfeldolgozásra oktatjuk a hallgatókat.
A laborok olyan mechanikai, hőtani, áramlástani és optikai alapjelenségeket mutatnak be, amelyek a műszaki fizikában lényeges gyakorlati jelentőséggel bírnak.
Ezek a gyakorlatok a következők:
A gyakorlatok növelik a hallgatók logikai és gyakorlati készségét, modellalkotó és informatikai képességét. Az új hallgatói laboratóriumi gyakorlatot heti két órában tervezzük, és beépítjük a szakok tantervébe. A hallgatói labor és a kutatói munkahelyek alkalmasak kísérleti munkán alapuló szakdolgozatok és TDK munkák készítésére, amelyek eddig a kellő infrastruktúra hiányában csak esetlegesek voltak, mivel a hallgatók általában külső cégeknél készítik el a szakdolgozatukat. Évi öt szakdolgozat, ugyanennyi TDK munka elkészítése már jelentős fejlődésnek tekinthető a fizika illetve az alkalmazott műszaki tudományok területén.
A kutatói laboratóriumokban a Fizika Szakcsoport fő kutatási tevékenységének megfelelően elsősorban optikai kutatásokat tervezünk. Megépítünk egy frekvenciakétszerezett lézerrel pumpált folytonos Ti-zafír lézert, amely a 750-1050 nm-es közeli infravörös tartományban hangolható. Modellezéssel optimalizáljuk a lézert a maximális kimenő teljesítményre, és középtávon továbbfejlesztjük a rendszert módus-szinkronizált ultrarövid (femto-szekundumos) lézerré, így időben gyorsan változó folyamatokat és nagy intenzitásnál fellépő jelenségeket is vizsgálhatunk. Erre tervezzük a gyors digitális oszcilloszkóp beszerzését.
A lézer fényforrást K+F alkalmazásokra kívánjuk felhasználni a következő témákban:
A kutatóhelyeken kialakított kísérleti lehetőségek kihasználásával évi 3-6 tudományos publikáció illetve vállalati megbízás várható. A kutatóhelyen lehetőséget biztosítunk a hallgatók TDK munkáinak és szakdolgozatainak elkészítésére.
2025 Május | ||||||
H | K | Sz | Cs | P | Sz | V |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |