Oktatás-módszertani központ a Tanítóképző Főiskolai Karon
Az Európai Unióban is és Magyarországon is a természettudományos ismeretek prioritást kapnak a képzésben. Különösen fontos ez a képzés a kisgyermekkorban, amikor még az érdeklődést befolyásolhatja, formálhatja az iskola a maga tanulásszervezési formáival. Ellentmondás, hogy a főleg humán és bölcsész beállítottságú tanítókkal szeretnénk megkedveltetni a természettudományokat a kisgyermekekkel. A sikerhez először az szükséges, hogy a szemléletváltoztatást a pedagógusoknál, a pedagógusjelölteknél kezdjük.
A Tanítóképző Főiskolai Karon egy régi épület helyére tervezett oktatás-módszertani központ – két szaktantermével, egy több funkcióra is alkalmas demonstrációs teremmel (multifunkcionális demonstrációs terem), az alagsorban digitalizáló műhellyel – egyszerre lehet módszertani központ, kiállító helyiség és a kutatások, kísérletek elvégzésére alkalmas „laboratórium”. Alkalmas hazai és külföldi gyakorló pedagógusok projektpedagógiai, környezeti nevelési továbbképzéseinek megtartására, oktatás-módszertani projektjeik összeállítására, bemutatására, távoktatási tananyagok digitalizálásra.
A szaktantermek többfunkciós tanulási környezetet hoznak létre, amelyben a tanterem- és a labor-funkciók egyazon helyiségben valósulnak meg:
- Elsődleges szempont az oktatott tananyag gyakorlati ismeretekkel való bővítését lehetővé tévő korszerű oktatási környezet megteremtése, az új képzési struktúrához, a moduláris képzési gyakorlathoz szükséges feltételek megteremtése.
- A gyakorlati szaktanterem és laboratórium a korszerű természettudományos képzettség elvárásainak megfelelően a kompetenciafejlesztésben résztvevők számarányának növeléséhez szükséges tartalmi és képzési kapacitásokat növeli.
- Többverziós bútorozási megoldás az oktatás időben változó igényeihez igazítható (képzési jelleg, szorgalmi időszak – vizsgaidőszak eltérő igényei, rendezvények).
- Kapcsolódás a képzési szintek átjárhatóságának igényéhez: az oktatási környezet egy időben képes kiszolgálni felsőoktatás, a szakképzés és felnőttképzés oktatási igényeit.
- A többfunkciós tanulási környezet lehetővé teszi az oktatásban résztvevő tanárok és mentorok továbbképzését is.
- Felnőttképzési konzultációs helyek kialakításával – humán és technikai feltételek megteremtésével - a help desk típusú tevékenységek segítése is megvalósul.
- Korszerű és nyitott intézményként az esélyegyenlőség szempontjainak mintaértékű érvényesítése: a hagyományos esélyegyenlőségi megoldások mellett külön figyelmet fordít a levelezős és felnőttképzési programokban részt vevő anyukák igényeinek (pelenkázó-asztal, etetőszék, kulturált szoptatószoba) kielégítésére is.
- A főiskolás hallgatóknak ezekben a szaktantermekben lehetőségük lesz előkészíteni a tanítási gyakorlataikhoz szükséges bemutató, szemléltető és a kísérleteikhez szükséges demonstrációs eszközeiket, segédanyagaikat.